Friday 8 April 2011

LEKA

Leka, alpa, lupa, ralit, kaget(err ada kena mengena ke?), byk perkataan yang melambangkan 1 maksud yang sama atau pun boleh membawa kepada kejadian yang mungkin teruk, buruk, tragis, etc etc..........

Tiada tujuan pun entri kali ni...cuma nk buat peringatan untuk diri sendiri dan sesiapa yang membaca...bahawa kita manusia biasa ni seringkali alpa dan leka dalam perkara-perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian. Leka yang saya maksudkan di sini adalah terlalu berada dalam zon selesa sampai x sedar masa berlalu tapi x banyak perkara yang kita belum buat @ capai lagi...

Dalam hadis Nabi SWT pun ada suruh kita ingat 5 perkara sebelum 5 perkara;
1. Sihat sebelum sakit
2. Muda sebelum tua
3. Kaya sebelum miskin
4. Lapang sebelum sempit
5. Hidup sebelum mati.






 Jom kita recap balik setiap satu perkara yang dibincangkan dalam 5 perkara tu:

1. Sihat sebelum sakit - jangan alpa dengan kehidupan sekarang nie. di samping perlu menjaga kesihatan dengan tidak melakukan perkara2 haram jadah, guna lah kudrat yang ada ni untuk berbakti kepada orang lain. x perlu nk bersusah payah smpai berpeluh bagai, kadang2 hanya dengan senyum je kita dh boleh ceriakan orang sekeliling kita (tp jgn la senyum xtentu pasal or senyum sorang2 pulak ye..) 

2. Muda sebelum tua - waktu muda ni bukan kita gunakan untuk enjoy habis-habisan ye kawan2, tapi elok lah kita gunakan untuk mengumpul segala bekalan di hari tua nanti..saya bukan hanya berbicara soal wang atau material je tapi juga ilmu yang terlalu banyak untuk ditimba kt dunia nie, walaupun ilmu xterhad untuk dipelajari pada mase muda sahaja. Namun, waktu muda begini lah sebenarnye banyak peluang yang kita boleh perolehi untuk menimba ilmu pengetahuan. :)

3. Kaya sebelum miskin - semasa kita kaya berharta itulah di mana waktu yang kita boleh menolong orang yang lebih susah drpd kita kerana sedekah yang ikhlas akan jd bekalan anda menghadapNYA. Betul kawan2, sangatlah xrugi bila kita bersedekah....kerana manfaat sedekah bukan hanya pada masa tu je..tp sedekah yang ikhlas akan mendapat manfaat yang berterusan. Rugi jadi orang yang kedekut or berkira nie..

4. Lapang sebelum sempit - bukan ruang sahaja yang boleh dikaitkan dengan lapang sempit nie...tapi masa pun tanpa kita sedari sebenarnye makin lama makin sempit...so, sementara masa lapang mcm sekarang ni, lebih baik kalau kita buat something yang berfaedah untuk diri sendiri khususnya, family dan mungkin sahabat2.

5. Hidup sebelum mati - yang ni merupakan kesimpulan kepada semua 4 perkara di atas nie. sesungguhnya sewaktu hidup semua 4 perkara ni boleh kita buat..tapi bila dah mati nanti hanya amal soleh,sedekah dan doa anak yang soleh yang akan mengiringi kita. so, sementara kita semua masih hidup dalam keadaan sihat, muda, kaya, dan lapang ni, ada eloknya kalau kita motivate diri sendiri untuk jadi someone yang lebih baik. Bukan untuk orang lain pun, tapi untuk kebaikan diri sendiri juga.

Saya mohon maaf kepada sesiapa yang terasa hati dengan entri kali ni...sesungguhnya saya tiada niat untuk menyakiti sesiapa..ini cuma lah peringatan untuk diri sendiri dan rakan2 yang saya sayangi...kerana saya sedar, saya sendiri telah membazirkan terlalu banyak waktu ke atas perkara yang sia-sia...bila dah jadi something, baru la nk sedar...mmg benda ni nampak cliche tapi ni la hakikat yang terjadi sekarang nie.

Bentuk ujian ALLAH tu bukan dalam keadaan kesusahan sahaja...tapi kegembiraan, kekayaan, kesihatan juga adalah ujian dariNya juga....

***Ya ALLAH, semoga Engkau kuatkan hatiku dalam menempuh segala dugaan dan cabaran yang pernah,telah ataupun bakal turunkan untukku...Ameen~

p/s: sorry la ending entri ni jadi serius pulak...dlm mood nk emo nie sebenarnye...

 lagu ni sangat menusuk kalbu

Have a wonderful weekend!

3 comments: